Sprawozdanie z organizacji
„III Bytomskich Spotkań Edukacyjno – Wychowawczych”
18-22 KWIECIEŃ 2005 ROKU
„Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – wyzwania, oczekiwania, kierunki rozwoju”
Już po raz trzeci w dniach 18-22 kwietnia bieżącego roku odbyły się w Bytomiu „III Bytomskie Spotkania Edukacyjno-Wychowawcze”. Organizatorem i pomysłodawcą „Spotkań” jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bytomiu wspierana przez pracowników Wydziału Edukacji Urzędu Miejskiego w Bytomiu. Celem tegorocznych „Spotkań” była refleksja nad kondycją współczesnej pomocy psychologicznej w poradni, naszych przedszkolach i szkołach. Towarzyszyło nam przesłanie, by udzielana przez nas pomoc i wsparcie były coraz lepsze, coraz bardziej skuteczne. Specjalistyczna pomoc psychologiczno-pedagogiczna w naszym mieście ma bogatą 45-letnią tradycję. W tym roku mija rocznica powstania pierwszej w Bytomiu Poradni Społeczno-Wychowawczej , której kontynuatorką działań jest Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Bytomiu.
W pierwszym dniu (18 kwietnia) inaugurującym „Spotkania” odbyła się konferencja, w której uczestniczyło ponad 250 osób: nauczycieli, psychologów, pedagogów i pracowników socjalnych, na co dzień pracujących w szkołach i placówkach oświatowych i socjalnych naszego oraz okolicznych miast. Przybyłych na konferencję uroczyście powitał dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Bytomiu mgr Wojciech Żywczok, wyrażając nadzieję iż, tegoroczny cykl imprezy w sposób znaczący przyczyni się do rozwoju pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Bytomiu i województwie. Uroczystego otwarcia dokonał wiceprezydent Miasta Bytomia mgr Marian Stajno. Wśród zaproszonych gości byli przedstawiciele Kuratorium Oświaty: mgr Mirosław Papiernik – dyrektor Delegatury w Bytomiu oraz wizytator mgr Aleksandra Radzioch-Dzienis. Urząd Miasta, oprócz Prezydenta, reprezentowali mgr Małgorzata Niewrzela- Zastępca Naczelnika Wydziału Edukacji oraz inspektor mgr Helena Colik. Tematyka wygłaszanych w trakcie konferencji wykładów była bardzo różnorodna, poruszająca zagadnienia związane z wychowaniem i pomocą dziecku i jego rodzinie.
Obrady prowadziła mgr Jolanta Szurgacz – pedagog Poradni.
PROGRAM KONFERENCJI
- „Rola i zadania nauczyciela wychowawcy w wspieraniu psychospołecznego rozwoju ucznia” mgr Teresa Tymrakiewicz - doradca metodyczny miasta Bytomia do spraw wychowania.
- „Diagnoza agresywnych zachowań dzieci i młodzieży” dr Tadeusz Wolan- adiunkt Katedry Pedagogiki Specjalnej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- „Funkcjonowanie w rolach rodzicielskich a możliwości rozwoju indywidualnego dziecka” dr Marianna Dąbrowska- Wnuk –psycholog Kolegium Nauczycielskiego w Bytomiu.
- „Porada jako specyficzna forma relacji miedzyludzkiej” mgr Wojciech Żywczok- dyrektor Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bytomiu.
- „Bytomskie forum wychowawców jako grupa wsparcia dla nauczycieli” mgr Ilona Janas– nauczyciel Zespołu Szkół Mechaniczno-Samochodowych w Bytomiu.
- „Rola młodzieżowych doradców świadczeniu pomocy rówieśniczej” mgr Beata Skarżyńska- Śląskie Techniczne Zakłady Naukowe w Katowicach.
- „Pomoc psychologiczno- pedagogiczna wyzwaniem w pracy pedagoga szkolnego” mgr Krystyna Wiatrz– doradca metodyczny miasta Bytomia, pedagog Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bytomiu.
- „Pomoc osobom uzależnionym”mgr Sabina Lasok- psycholog Centrum Pomocy Osobom Uzależnionym od Alkoholu i Ich Rodzinom w Bytomiu.
- „Nowe koncepcje dysleksji wyzwaniem dla współczesnej diagnozy i terapii dzieci i młodzieży. Kierunki pomocy terapeutycznej z dziećmi mającymi zaburzenia języka mówionego i pisanego” mgr Jolanta Bobulska – pedagog Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bytomiu.
- „Depresja u dzieci i młodzieży” mgr Aleksandra Zawrzel- psycholog Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bytomiu
- „Współpraca w zakresie pomocy psychologiczno- pedagogicznej a efektywność oddziaływań terapeutycznych – mutyzm dziecięcy” mgr Ilona Mrowiec- wicedyrektor Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w Bytomiu.
- „Społeczne konsekwencje równoczesnego uszkodzenia słuchu i wzroku” mgr Ilona Nitychoruk- Piekarz - surdotyflopedagog Poradni Psychologiczno- Pedagogicznejw Bytomiu
W ramach „Spotkań” ,oprócz konferencji, odbyło się także 12 spotkań szkoleniowo-warsztatowych, przygotowanych dla szerokiego grona dyrektorów, nauczycieli, pedagogów szkolnych oraz studentów kierunków pedagogicznych i socjalnych oraz 2 spotkania warsztatowe dla uczniów szkół podstawowych i ich nauczycieli. Problematyka spotkań obejmowała duży wybór zagadnień praktycznych, istotnych w rozwiązywaniu aktualnych problemów i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w poradni, szkołach i placówkach oświatowych. Każdy z uczestników mógł znaleźć dla siebie interesujące go zagadnienie. W warsztatach udział wzięło 276 osób.
Lp. |
Tematyka zajęć |
Osoby prowadzące |
Ilość uczestników
|
1. |
„Kształtowanie inteligencji emocjonalnej w szkole”
|
mgr M.Koper mgr M.Tabaszewska |
17 |
2. |
„Jak rozpoznajemy ryzyko dysleksji”
|
mgr S.Tymińska mgr A.Szyszka mgr.E.Jędrzejczyk |
14 |
3. |
„Nauka języka obcego zgodnie z najnowszą wiedzą o funkcjonowaniu mózgu człowieka”
|
mgr A.Bobrowska |
19 |
4. |
„Rozpoznawanie depresji u dzieci i młodzieży”
|
mgr A.Zawrzel |
25 |
5. |
„Ograniczenia poznawcze i komunikacyjne osób głuchoniewidomych”
|
mgr I. Nitychoruk- Piekarz |
3 |
6. |
„Sąd bardziej przyjazny. Jak przygotować się do roli świadka w sadzie”
|
mgr S. Lasok |
17 |
7. |
„Wybrane metody nauki czytania” |
mgr. G.Kopta mgr G.Pietras |
22 |
8. |
„Dziecko nadpobudliwe w przedszkolu i szkole”
|
mgr E.Jędrzejczyk mgr I.Płoska |
27 |
9. |
„Twórczy dialog”
|
mgr I.Mrowiec mgr J.Szurgacz |
11 |
10. |
„Jak przygotować rodzinę do podjęcia psychoterapii rodziny”
|
mgr M.Koper |
12 |
11. |
„Rozwijanie słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym” |
mgr E.Staszyńska -Sala |
21 |
12. |
„Metody pracy z uczniem trudnym”
|
mgr T. Tymrakiewicz mgr W.Żywczok |
34 |
13. |
„Dobrze być razem” warsztaty dla uczniów i nauczycieli.
|
mgr J.Berek mgr A.Niżnik |
26 |
14. |
„Metody pracy ze stresem” warsztaty dla uczniów i nauczycieli.
|
mgr A.Jaroń mgr K.Niglus |
28 |
|
RAZEM:
|
|
276 |
Dla uczestników przygotowany został kolejny numer czasopisma wydawanego przez naszą placówkę „Poradnik”. Zawiera on refleksje pracowników Poradni dotyczące istotnych zagadnień wsparcia psychologicznego.
Wnioski i refleksje z tegorocznych „Spotkań”:
„Bytomskie Spotkania Edukacyjno- Wychowawcze” z roku na rok przyciągają większą uwagę bytomskich nauczycieli, pedagogów szkolnych, studentów, dyrektorów szkół oraz psychologów, pedagogów miast ościennych. Proponowana przez nas formuła spotkań cieszy się dużym zainteresowaniem, czego dowodem jest zwiększająca się liczba uczestników. Temat tegorocznych „Spotkań…” - „Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – wyzwania, oczekiwania, kierunki rozwoju” okazał się bardzo bliski wszystkim osobom pracującym zawodowo z dziećmi.
Przygotowane przez specjalistów naszej poradni zajęcia warsztatowe służyły poszerzaniu wiedzy i umiejętności nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych dotyczących głównie pracy wychowawczej oraz wzajemnej wymianie doświadczeń. Warsztaty stanowiły źródło inspiracji do rozwijania, doskonalenia, wzbogacania i urozmaicania metod i form pracy z dziećmi i młodzieżą.
Uczestnicy warsztatów sygnalizowali jak istotna jest dla nich możliwość przeżycia i przećwiczenia proponowanych form pracy, spojrzenia na określone sytuacje z pozycji ucznia. Tygodniowe spotkania, ludzi na co dzień pracujących z dziećmi i młodzieżą, umożliwiły lepsze zrozumienie problematyki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz znaczenia roli nauczyciela w procesie kształtowania osobowości swoich podopiecznych.
Podczas „III Spotkań Edukacyjnych….” zgłoszono również potrzebę stałych spotkań pedagogów szkolnych ze specjalistami PPP celem zacieśniania współpracy w ramach pomocy psychologiczno- pedagogicznej oraz ustalaniu wzajemnych oczekiwań dotyczących bezpośredniej pracy z dzieckiem i rodzicami.
„W życiu nie chodzi o czekanie, aż burza minie.
Chodzi o to, by nauczyć się tańczyć w deszczu”
(Vivian Green)
41-902 Bytom
plac Klasztorny 2