Bardzo krótki poradnik jak poczuć się dobrze

PSYCHOTERAPIA » Bardzo krótki poradnik jak poczuć się dobrze

„Bardzo krótki poradnik jak poczuć się dobrze- praktyczne wskazówki dla wszystkich chętnych”.

  Poradnik, który prezentujemy poniżej jest  uniwersalny- skierowany nie tylko dla rodziców ale także dla uczniów i nauczycieli -każdego kto chce coś zmienić nie tylko w codziennych aktywnościach, ale również w sobie. Jest to ważne, ponieważ czasem drobne zmiany mogą nam pomóc w znaczący sposób poprawić zadowolenie nie tylko z siebie, ale i ze swojego życia, ze wszystkiego, co w nim robimy.  A więc… zaczynamy.

1. Dostrzegaj to, co pozytywne  - Każda zmiana myślenia wymaga pewnego wysiłku , spróbuj na początek zobaczyć  to, co dostajesz, za co jesteś wdzięczny, a nie to czego ci brakuje i czego nie możesz mieć. Krótko mówiąc, „chcesz coś zmienić- najpierw zmień myślenie”- czasem warto rozpocząć transformacje życiowe od zmiany swojego nastawienia- do siebie, do innych, do tego co każdego dnia robimy. Niezależnie w jakim wieku jesteś spróbuj odnaleźć choćby jedną rzecz, która dzisiaj Ci dzisiaj wyszła, którą Ci się udało zakończyć sukcesem,  choć na początku nic na to nie wskazywało. Trudne? Możliwe, że na początku tak będzie.

 2. Zaakceptuj siebie- brzmi prosto i jest oczywiste, ale tylko na pozór. Ustawiamy sobie czasem bardzo wysoko poprzeczkę, porównujemy się z innymi. To wpływa na towarzyszące nam często  niezadowolenie z siebie, swojego wyglądu, osiągnięć itd. Lubienie siebie pomaga, a gotowość do przyjęcia siebie z otwartymi ramionami - opiekowania się sobą i ciepłe myślenie o sobie-pozwoli na „uciszenie wewnętrznego krytyka” i pomoże nam lepiej się poczuć i czerpać radość z tego co robimy.

 3. Odpuść sobie chęć kontroli tego, na co nie masz wpływu . Warto pomyśleć o tym, na co mamy obecnie wpływ i  temu poświęcać czas i uwagę, a odpuszczać to, co jest poza naszą kontrolą.  Wyznaczanie sobie zadań realnych, które są zależne od naszego zaangażowania, na które mamy wpływ, pozwoli na doświadczenie poczucia sprawczości i satysfakcji, czyli będzie okazją, aby dobrze o sobie pomyśleć. Używając słów Epikteta: “Jest tylko jedna droga do szczęścia – przestać się martwić rzeczami, na które nie masz wpływu.”

4. Odkryj swój cel i pracuj nad jego osiągnięciem- poczucie bezsensu życiowego pogarsza nasz nastrój, sprawia, że jesteśmy nieco depresyjni i niewiele nam się chce. Chcesz się lepiej poczuć- wyznacz jedną rzecz -każdego dnia, która chcesz zrobić i na niej się skoncentruj. Posługuj się wyznaczaniem realnych i ważnych dla ciebie celów i zadań na dany tydzień czy miesiąc. Uda Ci się zrealizować więcej- super, będziesz miał kolejne powody do dobrego myślenia o sobie. Ale pamiętaj o złotej zasadzie- mniej znaczy więcej, czasem lepiej zrealizować jedno zadanie niż wyznaczyć więcej i doświadczyć porażki i niezadowolenia.

5. Znajdź czas na relacje- napisz do przyjaciół czy znajomych, porozmawiaj o tym, co u nich. Szkoda Ci na to czasu? Zapewniamy, że warto go zainwestować w relacje- wsparcie innych osób jest bowiem dużą siłą napędowa do działania. Może się okazać, że godzinna przyjacielska pogawędka doda Ci energii, da poczucie zrozumienia i oparcia oraz siłę i motywację do radzenia sobie z niepowodzeniami. W grupie czujemy się raźniej, a poczucie że nie jesteśmy sami- niezależnie czego doświadczamy, jest bardzo pomocne  w każdej sytuacji.

6. I na koniec… miej poczucie humoru i dystans do siebie, do świata, do wszystkiego czego doświadczasz, uśmiechnij się. Czasem umiejętność obśmiania siebie czy nawet najtrudniejszych sytuacji jest fantastycznym antidotum na stres.

Zuzanna Krząkała- psycholog

Agata Susek-Kaczyńska- psycholog