JAK OBECNIE RADZISZ SOBIE ZE STRESEM?

SPRAWDŹ SIĘ SAM » JAK OBECNIE RADZISZ SOBIE ZE STRESEM?

Jak obecnie radzisz sobie ze stresem?

Stres to ogólna reakcja organizmu na trudności: zagrożenie, niepewność, zakłócenie równowagi, sytuacje zadaniowe wymagające zwiększonego wysiłku- w zasadzie na każda sytuacje trudną, w której się znajdujemy.

Czy to źle, że się stresujemy? Nie, stres jest reakcja naszego organizmu, która jest dla nas sygnałem, że potrzebujemy wsparcia, odpoczynku czy po prostu zmiany. Warto więc uczynić z niego swego sprzymierzeńca i w chwili, gdy jego objawy stają się dla nas bardziej dokuczliwe po prostu zastanowić się nad sposobami zminimalizowania ich.

Aby jednak to uczynić, zachęcamy do wypełnienia poniższego krótkiego testu i poddania refleksji własnego sposobu radzenia sobie z sytuacjami stresowymi. Stres może bowiem być naszym sojusznikiem w realizowaniu codziennych zadań pod warunkiem, że stosujemy konstruktywne sposoby na jego oswajanie.

Instrukcja: poniższa lista zawiera typowe zachowania i sposoby radzenia sobie ze stresującymi sytuacjami. Zaznacz te, które są dla Ciebie charakterystyczne lub które często stosujesz.

  1. Ignoruję własne potrzeby i po prostu pracuję mocniej i szybciej.
  2. Szukam towarzystwa przyjaciół, oczekuję od nich rozmowy i wsparcia.
  3. Jem więcej niż zazwyczaj.
  4. Zaczynam wykonywać ćwiczenia fizyczne.
  5. Staję się poirytowany i wyładowuję się na innych.
  6. Rezerwuję sobie nieco czasu na relaks, głęboko oddycham i rozluźniam się.
  7. Sięgam po używki.
  8. Otwarcie stawiam czoła źródłom stresu i staram się przeprowadzić stosowne zmianę.
  9. Emocjonalnie wycofuję się i po prostu mechanicznie wykonuje swoje codzienne zadania.
  10.  Staram się zmienić sposób patrzenia na problem i zobaczyć wszystko z innej perspektywy.
  11.  Śpię więcej niż to jest potrzebne.
  12.  Biorę sobie nieco wolnego i staram się zapomnieć o pracy i innych obowiązkach na pewien czas.
  13.  Idę na zakupy i kupuję sobie coś na poprawę nastroju.
  14.  Żartuję z przyjaciółmi i staram się podejść do wszystkiego z humorem.
  15.  Częściej niż zazwyczaj stosuję różnego rodzaju używki celem poradzenia sobie z trudna dla mnie sytuacja.
  16.  Zajmuję się hobby lub rozwijam swoje zainteresowania, które pozwalają mi się rozładować i które sprawiają mi przyjemność.
  17.  Biorę leki, które pomagają mi rozluźnić się lub ułatwiają zasypianie.
  18.  Przestrzegam zdrowej diety.
  19.  Ignoruje problem w nadziei, że sam odejdzie.
  20.  Modlę się, medytuję lub staram się wzbogacić swoje życie duchowe.
  21.  Zamartwiam się problemem i boję się cokolwiek z tym zrobić.
  22.  Próbuję skoncentrować się na rzeczach, które mogę kontrolować, na które mam wpływ i akceptuję rzeczy, których nie mogę kontrolować.

Teraz proszę przeanalizuj zaznaczone przez Ciebie odpowiedzi- sposoby konstruktywne, te po które warto sięgać w sytuacjach stresujących, które są dobrymi sposobami na pokonywanie stresu mają numery parzyste; te które z kolei mogą mieć niekorzystny wpływ na nasze samopoczucie psychofizyczne mają numery nieparzyste.

Jeśli więc zaznaczyłeś jakieś metody nieparzyste jako swój sposób na stres- zastanów się proszę czy nie powinieneś zmienić swojego sposobu myślenia lub zachowania w sytuacjach trudnych.

Na koniec podpowiemy jeszcze, że numery parzyste w powyższym zestawieniu mogą być pomocną listą sposobów na stres, po które warto sięgać i sprawdzać w sytuacjach krytycznych.

Opracowane na podstawie: E.Robbins Eshelman, dr M.davis, dr M.Mvkay (2007) „Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks?”, Wydawnictwo Sensus.