WARTO PRZECZYTAĆ

 

Witamy w zakładce przygotowywanej przez pracowników Wojewódzkiej Biblioteki Pedagogicznej im.Józefa Lompy w Katowicach, Filia w Bytomiu. W ramach naszej stałej współpracy, znajdą tutaj państwo"polecajki" czyli krótkie recenzje wartościowej literatury dla dzieci i młodziezy, tematycznie nawiązaującej do spotkań organizowanych w ramach "Szkoły dla Rodziców".

 Zapraszamy do czytania i inspirowania się.

 

 Prezentowane poniżej recenzje i "polecajki" zostały opracowane przez Panią Joannę Ambroży oraz Wiolettę Bożek .

 

„Nastolatki: kiedy kończy się wychowanie?”. Jasper Juul. Podkowa Leśna: Wydawnictwo MIND, cop. 2014
Sygn. 47410

Jaser Juul – pedagog i psychoterapeuta z 30 letnim doświadczeniem terapeutycznym. Autor wielu poczytnych książek o wychowaniu, w których wskazuje kierunek współczesnych przemian wychowawczych i społecznych.  

Jasper Juul w swoich książkach zmusza rodziców do myślenia do zrewidowania swoich metod wychowawczych, wg których sami zostali wychowani. Pozwala i uczy nas spoglądać na dziecko jako na istotę samodzielną, zaradną i odpowiedzialną, która ponosi konsekwencje swoich zachowań. Uczy nas na nowo rodzicielstwa i nowych relacji z dzieckiem.

 

 

             

„Kiedy dzieci kończą trzynaście, czternaście lat, oczekują od rodziców właściwie tylko jednego: świadomości, że na tym świecie jest jedna albo dwie osoby, które naprawdę akceptują je takimi, jakie są."

 

W swojej książce Nastolatki omawia tematykę: komunikacji z dzieckiem, kwestie reguł i wyznaczania granic, a także krąg relacji dziecko - szkoła – rodzice. Druga część książki to dialogi autora z rodzicami omawiane na konkretnych przykładach. Podczas tych sesji rodzice
i autor rozmawiają o: odpowiedzialności, zaufaniu, kłótniach, sporach, granicach dzieci, problemach w szkole oraz uzależnieniach od komputerów i mediów.

 

 

 

Nie ma prostych recept i jednoznacznych odpowiedzi na pytanie, o czym dzieci mogą decydować same, a o czym nie. Jedno jest jednak pewne: kto żyje w dzisiejszym świecie, czy to jako trzynasto-, czternasto-, dwudziestopięcio-, czy czterdziestolatek, musi umieć brać za siebie odpowiedzialność.

„Istnieją tylko dwie możliwości: albo jestem za siebie odpowiedzialny, albo jestem ofiarą. W tym drugim przypadku będę chętnie obciążał winą innych.”

 

 


Kierunek dojrzałość: jak obudzić w dziecku motywację wewnętrzną, jak dać swoim dzieciom więcej kontroli nad ich życiem / William Stixrus P. D, Ned Johnson. Warszawa: CeDeWu,  Cop. 2018
Sygn. 47875

 

Link do zasobu w katalogu OPAC

https://m6122.lib.mol.pl/description/2874597/kierunek_dojrzalosc_2874597

 

 

Jako rodzice i nauczyciele chcemy dla naszych dzieci, wychowanków samych sukcesów w życiu, chcemy aby wzrastały i rozwijały się tak, aby były w życiu szczęśliwe. Bardzo chcemy, aby nie popełniały naszych błędów, dlatego staramy się je przestrzegać przed niebezpieczeństwami i konsekwencjami  niektórych decyzji czy sytuacji. Nasze „dobre chęci „ nie pozwalają jednak dzieciom doświadczyć skutków podejmowanych przez nich decyzji, a tym samym osłabiają ich poczucie kontroli nad życiem.

 

 „Tak naprawdę nie możemy kontrolować naszych dzieci i nie powinno to być naszym celem. Naszym zadaniem jest nauczyć je samodzielnego myślenia i działania, żeby potrafiły same dokonywać sądów – czyli umiejętności, która zapewni im sukces nie tylko w szkole, ale – co najważniejsze w życiu”

 (ze wstępu)

Wydaje nam się, że świat jest dziś bardziej niebezpieczny niż kiedykolwiek wcześniej. Autorzy książki William Stixrud (neuropsycholog kliniczny) oraz Ned Johnson (trener motywacyjny) odkryli, że najlepszym antidotum na stres jest podarowanie dzieciom większego poczucia kontroli nad ich życiem. Niski poziom kontroli wpływa na zwiększona podatność, na niepokój i depresję, stąd dzieci są pasywne i zrezygnowane. Pozbawione umiejętności podejmowania wyborów narażone są na: niepokój, problemy z koncentracją, depresję, problemy radzenia sobie z gniewem.

„Wszyscy osiągamy lepsze rezultaty, kiedy mamy poczucie że mamy wpływ na otaczający nas świat.” (Z książki)

Autorzy przekonują, iż autonomia jednostki jest kluczem do rozwoju motywacji, a także wszystkim czego rodzic chce dla swojego dziecka – zdrowia fizycznego, psychicznego, sukcesu szkolnego i szczęścia.

„Naszym celem jest odejście od modelu, który opiera się na presji rodzicielskiej i przejście do takiego, który pielęgnuje motywację dziecka. W ten sposób wychowamy dziecko zmotywowane wewnętrznie”

 

Autorzy zdradzają w książce w jaki sposób możemy pomóc dzieciom wyrzeźbić mózg, który będzie gotowy i odporny na nowe wyzwania. Pokazują, w jaki sposób zaufać dziecku, pozwolić mu podjąć decyzje, niezależnie od konsekwencji jakie ona za sobą poniesie (wspierając jednocześnie je wiedzą i własnym doświadczeniem).  Jak być przy dziecku ze swoją niezatroskaną obecnością bez lęku i stresu z akceptacją, która pozwoli na wyciszenie i  spokojny sen.  Jak zredukować stres szkolny  (w tym egzaminy) oraz presję rówieśniczą. Jak poskromić technologię internetową oraz zacząć wprowadzić  ćwiczenia ciała i umysłu, które doprowadzają nas do wyznaczonych celów. W książce znajduje się też rozdział poświęcony dzieciom z ADHD oraz spektrum zaburzeń autystycznych omawiany w kontekście tematyki książki.

 

Cyfrowa demencja : w jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci / Manfred Spitzer ; przeł. Andrzej Lipiński. - Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2013

SYGNATURA: 45 099

 

 

„Cyfrowa demencja to określenie, którego przed kilku laty użyli południowokoreańscy lekarze do opisania symptomów chorobowych – zarówno psychicznych, jak i fizycznych – będących skutkiem niekontrolowanego korzystania z mediów cyfrowych. Renomowany niemiecki psychiatra i neurobiolog, Manfred Spitzer, daje w swojej książce szczegółowy wgląd w istotę i przyczyny tego zjawiska.

Prezentowane przez profesora Spitzera tezy podzieliły zarówno opinię publiczną, jak i kręgi fachowe na dwa antagonistyczne obozy. Zdaniem Spitzera intensywne korzystanie z mediów cyfrowych skutkuje – zwłaszcza u dzieci i młodzieży – zanikiem samodzielnego myślenia,
to zaś prowadzi do zakłócenia uwagi i orientacji przestrzennej oraz pogarszania się wyników w nauce. Na płaszczyźnie emocjonalnej ceną za zbyt częste przebywanie w cyfrowym świecie jest samotność, wycofanie się z realnego życia, problemy ze spaniem i koncentracją włącznie z depresją i prawdziwym uzależnieniem od mediów elektronicznych.
Krytycy twierdzą, że Spitzer „wiesza psy” na zdobyczach techniki i świecie nowoczesnych mediów, bez których dziś trudno wyobrazić sobie życie”.

 

Płytki umysł : jak Internet wpływa na nasz mózg / Nicholas Carr. - Gliwice : Helion, cop. 2010
SYGNATURA: 47 590

 

„Po co myśleć? Przecież masz internet!

Doświadczamy właśnie odwrócenia intelektualnej ewolucji naszego gatunku. Z czcicieli
wiedzy i mądrości jako przymiotu ściśle związanego z osobowością znów stajemy się
myśliwymi i zbieraczami, tym razem w elektronicznym lesie pełnym informacji.

Internet wkroczył w nasze życie i bezpowrotnie je przewartościował. Przekształcił sposób,
w jaki myślimy i działamy. Nasze problemy z koncentracją, coraz krótsze i uboższe
wypowiedzi oraz problemy z przyswajaniem długich tekstów nie są dziełem przypadku.
Czyżbyśmy stawali się coraz bardziej płytcy? Czyżby narzędzie, które powstało po to, by nam
służyć, przejęło nad nami władzę?

Nicholas Carr pokazuje, jak nowe media zmieniają nas samych i otaczającą nas rzeczywistość.
Wyrasta przy tym na współczesnego Marshalla McLuhana. Jego książka wywołała w USA
zażartą dyskusję, w którą zaangażowało się wielu publicystów i prestiżowych wydawców.
Carr serwuje nam coś więcej niż tylko dogłębną i zaskakującą analizę socjologiczną: jego
wywód to przede wszystkim wspaniała intelektualna uczta, pełna nieszablonowych
przemyśleń i frapujących anegdot.
Bez względu na to, czy jesteś zafascynowany możliwościami globalnej sieci, czy też raczej
podejrzewasz, że konsekwencją jej rozwoju będzie zagłada rodzaju ludzkiego, warto
dowiedzieć się, jak internet oddziałuje na Twój mózg i jak zmieni to Twoją przyszłość”.

 

Małe dzieci - duże uczucia: dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje / Heike Baum ; [przekł. z niem. Magdalena Jałowiec]. - Kielce : "Jedność", 2003
SYGNATURA: 40 485

„Małe dzieci nie dorastają w beztroskim raju. Uczucia - zarówno pozytywne, jak
i negatywne - które znane są nam dorosłym i relatywizowane przez nasze doświadczenia życiowe, często obciążają ich psychikę. Maluchy potrzebują czasu, ale przede wszystkim wsparcia ze strony opiekunów, aby nauczyć się, w jaki sposób mogą sobie poradzić
z emocjami.

Książka ta jest skarbnicą pomysłów na zabawy, które ułatwiają dzieciom odkrywanie
i doświadczanie różnorodnego i bogatego świata uczuć. Są to zabawy uczące rozpoznawania uczuć u siebie oraz u innych osób, nazywania i przyporządkowania emocji.

Skrót teorii psychologii rozwojowej, a także specjalne opracowane ćwiczenia i zabawy dla dorosłych wprowadzają wychowawców w omawiany temat i przedstawiają psychologiczne tło oraz istotę prezentowanych zabaw”.

 

 

Złość i agresja u dzieci / Thomas B. Brazelton [oraz] Joshua D. Sparrow ; przekł. Agnieszka Cioch. - Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2017

 

SYGNATURA: 47 422

 

                             „Złość to naturalne uczucie, które towarzyszy każdemu z nas. Tego, jak nad nią panować, uczymy się przez całe życie. Autorzy wnikliwie omawiają proces pojawiania
i uzewnętrzniania się złości – już od momentu narodzin. Przekonują przy tym, że najważniejsze jest to, by poznać jej prawdziwe powody. A może być ich dużo, miedzy innymi niezaspokojone potrzeby, pojawienie się młodszego rodzeństwa, zła atmosfera między rodzicami czy napięcia wśród rówieśników. Ten napisany z humorem poradnik doskonale uczy, jak zrozumieć gniew swojego dziecka i jak sobie z nim poradzić.

 

                       Dzięki tej książce dowiesz się: jakie są przyczyny wybuchów gniewu u dziecka, dlaczego twoje dziecko reaguje w taki, a nie inny sposób, jak radzić sobie z agresją, jak nauczyć dziecko rozładowywać złość, jak wspomagać dziecko w pokonywaniu czekających
je wyzwań, jak panować nad gniewem w codziennych sytuacjach”.

 

Opowieści o Czujątkach : ćwiczenia z empatii dla dzieci i ... dorosłych / Joanna Bogudał-Borkowska. - Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019

SYGNATURA: 47 823

„Emocje to trudny temat. Chętniej podejmowany, gdy mowa o zadowoleniu, dumie, radości. Niezbyt ochoczo, gdy przychodzi się bać, wstydzić czy złościć. Bo czyż ktoś, składając życzenia, pokusiłby się o sformułowanie: „aby twoja złość dawała ci siłę”? lub „byś potrafił wyjść naprzeciw lękom”? Życzymy raczej szczęścia, pomyślności, sukcesów…

A ta książka jest właśnie o tym, że wszystkie, tak, wszystkie emocje są bardzo pożądane. Nie ma potrzeby, by wstyd, lęk, złość wypierać ze świadomości, uciekać od nich. Lepiej je przygarnąć, uznać za sprzymierzeńców i pozwolić, by odeszły, gdy same uznają, że ich misja została zakończona… Emocje świadomie przeżyte i przyjęte, zrozumiane dają siłę, wyparte przyczyniają się do rozwoju cierpienia, chorób… Gdyby ludzie mogli przyjąć, przepuścić przez siebie, pozwolić działać wszystkim emocjom, poczuliby prawdziwą psychiczną siłę”. […]

„Intencją książki jest przybliżenie Czytelnikowi „niechcianych” uczuć, takich jak: smutek, złość, wstyd, lęk. Bohaterowie pięciu baśni zaprezentowanych w publikacji, których Autorka nazwała Czujątkami, mierzą się z trudnymi emocjami i odkrywają, jak bardzo są one potrzebne w życiu.

Ćwiczenia zawarte w tym opracowaniu są przeznaczone dla dzieci w wieku 7–9 lat, choć można je wykorzystywać do pracy z dziećmi młodszymi i starszymi, zależnie od ich indywidualnej dojrzałości emocjonalnej.

Książka może być narzędziem dla rodziców do budowania z dzieckiem dialogu dotyczącego przeżywanych emocji i odkrywania oraz nazywania ukrytych w nich potrzeb.
W ćwiczeniach znajdujących się w części dydaktycznej wykorzystała model czterech części Porozumienia bez Przemocy, który służy zarówno refleksji nad własnym doświadczeniem, jak i empatycznemu wczuciu się w doświadczenie innej osoby. Następnie jest on werbalizowany przez uczestników komunikacji”.

 

Bajki terapeutyczne dla dzieci / Maria Molicka. - Poznań : "Media Rodzina", cop. 1999

SYGNATURA: A-4089 ; 39 780 ; 44 109 ; 45 312

                  „Jeżeli chcesz pomóc dziecku w przezwyciężeniu lęku, gdy boi się przedszkola, szpitala, porzucenia, kompromitacji, gdy ciężko przeżywa konflikty w rodzinie lub pierwszy raz zetknęło się ze śmiercią - czytaj mu BAJKI TERAPEUTYCZNE.

                  Konstruując świat na poły realny, na poły fantastyczny, bajki te tworzą najbliższą rozumieniu dziecka rzeczywistość, dają wsparcie w sytuacjach kryzysowych i pomagają się uporać z trudnymi emocjonalnie zdarzeniami.

                  Rodzice, terapeuci i wychowawcy zaznajomieni ze stosowanymi w bajkach technikami psychologicznymi będą mogli na ich kanwie tworzyć własne opowiadania, które pomogą uodpornić dziecko przed lękiem lub znacznie zmniejszyć jego porażające działanie.

                  Maria Molicka jest psychologiem od lat pracującym z dziećmi i młodzieżą, członkinią Europejskiego Towarzystwa Psychologii Zdrowia i autorką wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu psychologii dziecka. Działalność dydaktyczno-naukowa, a także praktyczna skierowały jej uwagę na dziedzinę z pogranicza nauki i sztuki – bajkoterapię”.

 

 

„Świry, dziwiadła i zespół Aspergera” Luke Jackson ; przedm. Tony Atwood. Warszawa: Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, 2005 Sygn. 46144